A gyönyörű ólomüveg kialakulása, avagy miért kezdték el ólmozni az üveget a 10-11. sz. körül, videóval….

A gyönyörű ólomüveg kialakulása, avagy miért kezdték el ólmozni az üveget a 10-11. sz. körül, videóval….

A 10-14 sz körül a román stílus ellenpontjaiként, a román kori templomok zömök és súlyos, sötét hatású épületeivel ellentétben, kezdett kifejlődni egy másik építészeti stílus.

1144-ben következett be a fordulópont! Felszentelték a Saint Denis székesegyházat, Suger apát művét. Ettől az időponttól számítják a gótika megszületését!

Suger apát úgy gondolta, hogy az ablakoknak a templom legszebb alkotásainak kell lennie, és fényüknek be kell járniuk az egész teret. A Szent Biblia jeleneteit ábrázoló “fényforrások” a gótikus templomok ólomüveg ablakai, a templomok evangéliumává lettek, képes Bibliává váltak, de volt, hogy a hónapokat, csillagképeket festették meg ezekre az ólomüveg ablakokra. Suger apát itt látható

A templomi ólomüveg ablakok óriási méretűvé lettek, ellentétben a régebbi stílus sötét, kicsi ablakaival. Az üveg gyártás viszont még nem állt azon a szinten, hogy nagy méretű üveg táblákat gyártsanak. A forró üveget fokozatosan kell lehűteni, mert ha gyorsan hűl, akkor eltörik, megreped, főleg a nagyobb méretű üvegeknél probléma ez. A hűtés módszerei akkoriban még nem voltak nagyon fejlettek, nem tudták megoldani a nagyobb felületek ideális hűtését, ezért csak kis méretű táblákat gyártottak, hasonlóképpen, mint a mai “Spectrum” üveggyár nézd meg a meglepő videót:

 

KATT IDE ÉS MEGNÉZHETED, 5 PERCBEN, HOGY KÉSZÜL AZ OPÁL KÉZI GYÁRTÁSÚ ÜVEG

 

Az üvegfestők ismerték az “irradiáció” jelenséget, ami azt jelenti, hogy bizonyos színek terjeszkedni, mások viszont összehúzódni látszanak.

Pl az azonos méretű piros mező, üvegrész kisebbnek, a kék nagyobbnak, a sárga pedig változatlannak látszik!

Az erős színű sötét ablakokkal szemben jelent meg a 13. században egy ellentétes irányzat, a grisaille. Csak enyhén színezett üvegekből készültek ezek az ablakok. Több féle  magyarázat is van annak eldöntésére, hogy miért jött be ez a stílus akkor, mikor virágzott a figurális ablakfestészet, különböző színezési technikák jöttek létre.

Itt a titok (számomra) egyes számú megfejtése:

A ciszterci rend főnöke, szabályzatában nagyon mértéktartó elveket fogalmazott meg, többek között az egyik szabály kimondta, hogy csak színtelen ablakok készülhetnek.

A díszítés itt főként az ólomsínekkel van megoldva, az ólomsínek rajzolata a díszítő elem, a nagyon minimális színezett üveg mellett.

Az üveg festésének technikája is sokat fejlődött, életszerűbb arcokat lehetett létrehozni a pontsatírozás kifejlesztésével. Egy rekonstrukciós munkám is ezzel a technikával készült:

Madonna rekonstrukció 2.
Madonna rekonstrukció

Csökkent az ólomosztások száma, és egységesebbé, festőibbé vált az üvegkép összhatása. Híres festők készítettek ólomüveg ablakokat…..

Németh Zsuzsa

Hozzászólás